Page Nav

HIDE
FALSE
TRUE
latest

Idén 55 éves a Kárpátok Magyar Népi Együttes - születésnapi köszöntő visszaemlékezéssel

1970.  Karl Kati és Kékessy Gyuri 2020. február 7-én ünnepli alapításának 55. évfordulóját a Kárpátok Magyar Népi Együttes, vagyis alapí...

1970.  Karl Kati és Kékessy Gyuri
2020. február 7-én ünnepli alapításának 55. évfordulóját a Kárpátok Magyar Népi Együttes, vagyis alapíttatott 1965. február 7-én, Kaliforniában.

Kékessy György, alapító tag az együttes évtizedeiből közre adott képgyűjteménnyel és a kezdeti lépésekre való visszaemlékezéssel köszönti a tánccsoportot a születésnaphoz közeledve.

Boldog születésnapot Kárpátok!

Az 1957 óta Los Angeles-ben működő Magyar Diák Szövetség a környék ifjúságának intellektuális csoportosulása volt.  Magas szintű előadásai mellett az évente megrendezett “Diák Bálok” kiemelkedő szerepet kaptak, melyek nívós nemzetközi társaságot vonzottak. Formális nyitótáncaik, a Bálkirálynő választás, valamint a bálok alkalmával megtartott ‘táncversenyek’ is nagyon közkedveltek lettek.

A Bálok bevétele a rászoruló diákok ösztöndíját szolgálta és a hétvégi magyar iskoláknak juttatott anyagi segítséget.

A Diák Szövetség már az 1960-as évek elején felismerte, hogy az ifjúság körében egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik magyar múltunk, hagyományaink és népi kultúránk ismerete iránt.

Az 1965. február 7-én tartott évi közgyűlésen Tóth Csaba a Diák Szövetség elnöke Kékessy Györgyöt kérte fel egy ilyen mozgalom létrehozására.  A kérést tett követte. Kékessy néhány lelkes tag segítségével pár hónapos intenzív szervező-munka után (toborzás, próba terem, zene…) elérte, hogy 1965 augusztusában valójában megkezdődtek a heti rendszeres próbák az International Institute-ban, melyet Maticza Ágnes igazgatóhelyettes biztosított a csoport részére. Gyakorlatilag a következő fél évben kovácsolódott össze az a 12 főből álló csoport, mely lelkesedésük és elszántságuk következtén biztosította a csoport alapjait s valóban őket nevezhetjük a” Kárpátok” alapítóinak a Diák Szövetség alosztályaként. 

Az első év főleg oktatással, további szervezéssel, anyag beszerzéssel (ruhák, csizmák készítésével) telt.

Ebben a csoport első titkára, Városy Kati és Modrovich Nándor társalapítók segítettek legtöbbet. A csoport patrónusa, a Los Angeles-i Diákszövetség, biztosította a kezdeti anyagi szükségletet, mivel látta a fiatalok elszántságát és annak jelentőségét, hogy olyan jellegű intellektuális csoportosulása is legyen a magyar fiatalságnak, amely – főleg amerikaiakból álló – nagy tömegek elött is, szórakoztató formában képes népszerűsíteni a magyar kultúra ezen ágát.

Bemutatkozó fellépésre 1966 márciusában került sor egy Erdélyi Est keretében. Majd ez év nyarán, a Disneyland Hotelben, egy Diák Bál alkalmával, amit egy éves szorgalmas működés után 1966 október 23-án, a Szabadságharc 10. évfordulóján, a Santa Monica Auditoriumban vizsgázott az Együttes fényes sikerrel.

A csoport egyre népszerűbb lett, létszáma gyarapodott. Tömegesen érkeztek a “felnőtt cserkészek”. Útja ekkor kezdett felfelé ívelni. 1967 júniusában már a Catalina szigeten tartott Nemzetközi Fesztiválon szerepelt, melyre több éven át meghívást kapott. Jó kapcsolatok létesültek a Los Angeles környéki magyar klubokkal, más nemzetiségi ifjúsági csoportokkal, valamint amerikai szervezetekkel. Meghívásai, szereplései szaporodtak.

Segítség érkezett külföldről is: Nagy Beatrix a Pozsonyban működő, jóhírnevű Magyar Táncegyüttes tagja, hosszas látogatásra érkezett Los Angeles-be. Bea főleg a lányok karakterével foglalkozott Molnár Gabriellával együtt.

Klimek Marylka, a Krakkoi ‘Slansk’ Lengyel Táncegyüttes szólistája, 1967-ben végleg Kaliforniába telepedett s a Tánccsoportnál, mint koreográfus működött.

1968-ban ifj. Csaplár András elnök az egyre erősödő Tánccsoport részére teljes autonómiát adott a Diák Szövetségen belül, mely további lelkesedést és szabadabb mozgást biztosított jövőbeni működéséhez. 

A “Kárpátok” nevet alapos megfontolás után választotta 1968 március 15-én. Egyrészt mert életben akarta tartani a Trianonban elkövetett országcsonkítás elleni tiltakozását, másrészt pedig, mert táncanyagát a Kárpát-medence minden vidékét, az anyaországot, Erdélyt, a Felvidéket, a Délvidéket és Kárpátalját egyaránt képviselni akarta.

A “Kárpátok” tagjai műsor-politikájuk meghatározásában mindenek felett egy irányelvet tartottak szem előtt:

1956 szellemében kívánták nemzeti hagyományaikat ápolni.

A fiatalok buzgalmát nagyban növelte művészeink személyes támogatása. Szörényi Évának, a Nemzeti Színház művésznőjének lelkesítő szavai termékeny talajra hullottak.  Tatár Györgynek és Patócs Katónak, a Budapesti Operaház balettszólistáinak magas nívójú oktatásai a csoport által bemutatott táncokat csiszolták tovább, a hivatásos művészi tökély színvonalára. Rábai Miklósnak, majd később Timár Sándornak a Magyar Állami Népi Együttes koreográfusainak nagyszerű feldolgozásaiból is egynéhányat átvett az együttes. A magyar néptáncok ismert kutatója, Czompó Andor, New York állami egyetemének etnográfusa is nagy figyelemmel kísérte a csoport működését és hathatós segítséget nyújtott ahhoz, hogy a legeredetibb és legreprezentatívabb népi táncokat válassza repertoárjába, amik meghaladták a kétórás önálló előadásokat, melyekről elmaradhatatlanok voltak Neszlényi Judith zongora művei és Braun Sanyi hegedű virtuózái.

Dr Csaplár András és Héjjas Tibor szervezeti vezetők tanácsai nagyon sokat segítettek a csoport előrehaladásában.

1967-ben dr Boyér Béla házelnök a Los Angeles-i Magyar Házat a Kárpátok otthonának ajánlotta.  Mohos Piroska a Madách színház, valamint az Állami Népi Együttes egykori ruhatervezője irányításával készültek a ragyogó színpompájú népi viseletek, amiben a lányok és a szülök nagyon sokat segítettek. Később Tokay Margó vette át ezt a szerepet. Bene Mózes színpadi díszletei a magyar vidék csodálatos tájait vetítették a közönség elé. Szoboszlai Sándor színpadmester biztosította a műsor folyamatosságát. Makay László éveken át kezelte a csoport pénzügyeit. Nagy László narrátor kitűnően vezette a műsorokat, míg Petheő Szabolcs a sajtót irányította.

Toghia Gyula a külügyi menedzserséget látta el, míg Lukovich Attila a belügyeket intézte. Csipke Csaba műszaki vezető a zenefelvételek és fényképek készítésével foglalkozott.

A csoport munkájában az évek folyamán még nagyon sokan vettek részt, mint Tóghia Tibor, Herédy László, Csatlós Rozi, Kovács-Szabó István, Tóth Tibor, Csatlós Lucy, Schachinger-Varsányi Lívia és Tamás, Varsányi Csaba és Betty a Csoport jelenlegi (2020) vezetői, Kovács Dani és Nagy Vivien oktatók, rengeteg lelkes és tehetséges táncos, valamint sok-sok önkéntes segítő, kiknek munkája tette lehetővé a csoport folyamatos működését.

Noha az együttes élete nem volt problémamentes, de mert az “kősziklára épült” túlélte az idők viharát. Köszönet a magyar és amerikai közönség támogatásáért, mely biztosította a “Kárpátok” Magyar Népi Együttes eddigi fennállását.

1966. LA City Hall

1967. Catalina

1967. Catalina

1970. Catalina

1970. Catalina

1980. Kárpátok 15. évforduló

1990. Kárpátok

1995 Kárpátok

2010. Kárpátok

2015. Kárpátok '50 torta

2018. Kárpátok vezetői

2019. január 'Öreg Kárpátok'


A Kárpátok alapítója 1965.02.07.

Nincsenek megjegyzések